Montering av flytende kumrammer
Flytende kumrammer må monteres riktig hvis man vil unngå ulemper og unødvendige utgifter.
Ufravikelige regler
- Flytende rammer skal ”flyte” i min. 10 cm. asfalt.
- Fjern først grus og sand fra kumtoppen. Asfalten skal ha full kontakt med betongringen.
- Flytende rammer skal valses på plass i varm asfalt som er pakket forskriftsmessig under bæreflensen.
- Flytende rammer skal ligge helt jevnt med veidekket.
- Legg en stoppring på rammeskjørtet. Ringen hindrer grus og asfalt fra å trenge ned i kummen i anleggstiden.
Nødvendige forberedelser
- Kummene må bygges slik at det alltid blir plass til min. 10 cm asfalt.
- En grei regel er å stille krav om at den ferdige kumhalsen skal ha en total høyde på min. 250 millimeter og maks. 500 millimeter.
Gode råd
- Bruk ALUSTAR støtteringer eller ULEFOS AS-ring slik at betongringene ikke blir forskjøvet og skadet i anleggstiden.
- Bruk Flette Lise i anleggstiden. Flette Lise erstatter gruslaget og fjernes først når rammen skal asfalteres på plass. Man unngår også skader på betongelementene når Flette Lise anvendes.
Kontroll
- Når anleggseieren stiller bestemte krav til kvalitet, må utførelsen kunne kontrolleres før jobben godkjennes.
- Flytende kumrammer må derfor ha kontrollåpninger i rammeskjørtet for at det ferdige arbeidet skal kunne kontrolleres. Da kan man se:
- at rammen flyter i min. 10 cm asfalt
- at det ikke er grus på kumtoppen
- at det er benyttet stoppring
|